10.000km met de volledig elektrische Nissan Ariya Taxi
100% elektrisch & 100% tevreden..

Sinds mei 2023 rijd ik voor mijn bedrijf, Service Taxi Geleen - Maastricht, in de nieuwe Nissan Ariya 87kw Evolve.
Ik rijd met name zorgvervoer, zakelijke en particuliere ritten binnen en rondom de regio zuid-Limburg
Aangezien ik het eerste taxibedrijf in Nederland ben dat voor deze auto heeft gekozen, leek mij een korte review van de eerste 10.000 kilometer wel op zijn plaats. De auto bevalt erg goed en wellicht is het ook een geschikte keuze voor collega bedrijven.
Ik heb voor deze auto gekozen allereerst omdat ik het een mooie auto vind die erg goed is afgewerkt. De beenruimte is zowel voorin als achterin riant te noemen. Een goede zitpositie met onder meer usb aansluitingen en stoelverwarming voor én achter, bieden zowel de chauffeur als de klant een goede reiservaring. Ik heb daarbij gekozen voor het leerpakket en een panoramadak, wat een goede keuze blijkt. Dankzij de hoge instap en de ver openslaande portieren is de auto goed toegankelijk voor alle doelgroepen. De kofferruimte is erg ruim en biedt zowel voor hulpmiddelen als reisbagage voldoende plaats.
De Ariya is er in twee varianten met een 63kw en 87kw accu pakket. De laatste is wel een stuk duurder, maar biedt daarvoor aanzienlijk meer rijkwijdte en standaard een 22kw oplaadpunt. Ik rijdt de 87kw uitvoering.
Ondanks zijn forse gewicht van 2160kg valt het verbruik mij ontzettend mee; Let bij onderstaande cijfer wel even erop dat het de afgelopen twee maanden dagelijks tussen 20-30 graden is geweest. In de winter en het najaar zal het verbruik minder gunstig zijn.
Bij stadsverkeer ligt het werkelijke verbruik doorgaans tussen de 11-14kw/100km. Rijd je niet harder dan 100 op de snelweg, dan is 16kw/100km goed haalbaar. Ga je richting de 120 en 130 dan neemt het verbruik fors toe tot 23-24kw/100km.
Zelf rijdt ik ongeveer 40% van mijn kilometers op de snelweg, meestal overdag. Ik bereik daarbij doorgaans een actieradius tussen 590-620km. Wanneer ik een luchthaven rit naar België of Duitsland heb gemaakt zie ik dit wel direct terug na de eerstvolgende laadbeurt; de actieradius is dan gedaald tot 510-530km. Opladen gaat soepel en snel aan de laadpaal thuis gedurende de nacht in 4,5 uur. Onderweg is een half uurtje aan de snellader genoeg om tot 70-80% te laden.
Is de auto helemaal perfect? Helaas heeft ook Nissan haar schoonheidsfoutjes. Wekelijks blijft de linker buitenspiegel wel eens ingeklapt zitten of valt de radio uit na het gebruik van whatsapp of de telefoon via de Apple CarPlay. Even resetten en alles doet het weer. Hopelijk blijft het daarbij en is dit na een update verholpen.. Ook even opletten met de zwarte lakdelen; deze zijn erg gevoelig voor krassen en vogelresten.
Verder helemaal perfect deze auto.
Ik heb em gekocht bij Janssen Kerres in Maastricht. Daar waren ze erg behulpzaam bij de overgang van mijn vorige taxi naar dit nieuwe model. Voor de bedrijven die er gebruik van willen maken biedt Nissan twee erg aantrekkelijke taxi lease pakketten aan. Daarnaast helpt de overheid een handje mee met de fiscale kant: 27% MIA en 50% variabel afschrijven van de auto, bovenop de investeringsaftrek. Al met al een goed moment om over te stappen!
Hoop dat jullie hier iets aan hebben. Ik zal over een half jaar een update toevoegen..
Bij vragen kun je gerust een berichtje sturen! Groet, Daniël